Thursday 21 February 2013

DOA SELAMAT DAN AQIQAH MY LIL ZAFRAN

 
 
Majlis doa selamat dan Aqiqah lil Zafran kami buat bila baby dah umur sebulan lebih...masa nie mak abah dah balik Malaysia...nk buat masa mak abah ada xsempat...
 
Hukum melakukan aqiqah adalah sunat muakkad iaitu sangat digalakkan dalam Islam sebagaimana Nabi Muhammad S.A.W mengaqiqahkan cucundanya Hasan dan Husain. Walaubagaimanapun Aqiqah bukanlan perkara wajib. Aqiqah disunnatkan dilakukan dari hari ke-7 sehingga bayi/kanak2 tersebut mencapai usia baligh...aqiqah bagi anak lelaki adalah 2 ekor kambing atau 2/7 bahagian lembu...bagi yang kurang berkemampuan aqiqah boleh la dibuat 1 ekor kambing atau 1/7 bahagian lembu dan bila telah berkemampuan bolehlah dilakukan seekor kambing atau 1/7 bahagian lembu lagi.
 
Alhamdulillah majlis aqiqah ini berjalan lancar juga dengan kehadiran rakan-rakan komuniti Malaysia di Nottingham ini. Ummi dan papa seronok kerana berjaya juga melaksanakan majlis aqiqah untuk Zafran. Hubby saya tempah daging Aqiqah di kedai yang memang biasa ambil tempahan untuk daging aqiqah.
 
Zafran yang setia menanti tetamu yang hadir ;)
 
 
us ;)

antara rakan-rakan dan tetamu yang hadir..


bacaan doa selamat oleh kaum bapa...





 





No comments:

Post a Comment