Wednesday 13 February 2013

RESEPI KEK COKLAT STRAWBERRY

 

 
Kek nie mula-mula makan masa ada satu event kat Notts nie, ada sorang akak buat...sekali rasa pasti nk lagi...i mmg amik bnyk kali ;) then I minta kt akak (kak ZZ) resepi nk wat kek nie...mmg best...sejak tahu resepi nie, saya mmg selalu juga buat kek nie..or setiap kali ada majlis kt rumah sndiri mcm open house ke saya pasti akan buat kek nie...resepi dlm kek nie saya pon xpasti akak tu dapat asal kt mana sbb she's said from internet...resepi ini saya ada ubah sikit2 sbb bila dh selalu wat I dh leh agak or xikut sgt resepi asal..dan kuantiti bahan pon saya ubah ikut yang saya selalu buat..insyaAllah sape cuba pasti jadi ;)
 
kepada kawan2 saya yang selalu bertanya resepi ini...saya letak kt blog ini lagi senang....untuk simpanan sndiri juga ;)
 
RESEPI KEK COKLAT STRAWBERRY
 
Bahan:
1 cwn tepung gandum
1/4 cawan cocoa powder
3/4 sk bicarbonate soda
1/4 sk garam
1/2 cwn gula
1/2 cwn brown sugar
3 sudu butter
1 bj telur saiz A / 2 bj telur saiz C
1 sk vanila extract
1/2 cwn air suam
1/4 cwn buttermilk
(homemade buttermilk: 1/4 cwn susu segar ditambah dengan beberapa titik distilled vinegar/ cuka biada dan dibiarkan selama lebih kurang 20 minit)
 
 
Cara:
Kek Coklat
1. Panaskan oven, suhu 170C
2. Campurkan semua bahan kering (tepung+cocoa powder+ bicarbonate soda+garam) dan ketepikan.
3. Pukul butter dan telur sehingga sebati, tambah telur dan pukul sehingga sebati.
4. Masukkan bahan kering tadi (no. 2) sedikit-sedikit dan berselang-seli dengan buttermilk sehingga habis. Kemudian masukkan extract vanila.
5. Masukkan adunan ke dalam casserole atau tin cake...(kalo guna tin cake perlu disapu dengan sedikit butter)
6. Bakar selama 35-40 minit atau sehingga masak.
 
Cream Cheese
300g Philly cheese (150 g)
125 g/ setengah buku butter (60 g)
1 cawan gula icing (1/2 cwn)
1 sk vanila extract
sedikit perahan juice lemon ( i didnt put)
Cara:
Pukul cheese bersama butter sehingga jadi seperti cream, masukkan gula icing, vanila..pukul sehingga sebati
 
Coklat Ganache
200 ml double cream
250 g dark coklat dipatah kecil-kecil
secubit garam
Cara:
Cara membuat coklat ganche ini masak secara double-boiler

mm negok bahan pon dah tau mmg sedap kan..kek coklat+cream cheese+coklat ganche..cheese cream disapu rata atas kek coklat, kemudian tuangkan perlahan-lahan coklat ganache atas cream cheese tadi...akhir sekali hiaskan dengan strawberry yang dihiris nipis...superp sedap... ;) 
 

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...